HDL Beslenme Danışma ve Spor Hizmetleri
 
UNUTULAN SEBZE MANTAR
UNUTULAN SEBZE MANTAR

 

Bazen tek başına yediğiniz bazen de çorbalarınıza, salatalarınıza veya etlerinize koyarak yemekleri lezzetlendirdiğiniz mantarın faydalarını biliyor muydunuz? %90'nı su olan mantarın 1 su bardağı doğranmış miktarında 15 kalori olup, B vitaminleri (riboflavin, niasin, pantotenik asit), fosfor, bakır, potasyum ve selenyum gibi minerallerden ve liften zengin bir yapısı vardır.

 

İçeriğindeki potasyumla sıvı ve mineral dengesini sağlayarak, kan basıncını dengeler, yüksek tansiyonun düşürülmesinde ve inme/felç riskinin azaltılmasında yardımcı olur. 1 su bardağı mantar, bir küçük muzdan veya 1 bardak portakal suyundan daha fazla potasyum içerir. Yapısında bulunan B vitaminleri ise vücut için enerjinin sağlanmasında rol oynadığı kadar sinir sisteminin düzenli bir şekilde çalışması için de gereklidir.

 

Antioksidan kapasitesi domates ve havuca yakın olan mantarın 70 gramı günlük alınması önerilen selenyum miktarının %11'ini karşılamaktadır. Selenyum vücudun serbest radikallere karşı korunmasında rol oynar. Yaşlanmayı geciktirici ve bağışıklık sistemini artırıcı etkisi de vardır. Hatta düzenli olarak mantar tüketen erkeklerde prostat kanseri riski % 65 oranında azaldığı görülmüştür.

 

Kemiğin yapısını oluşturan kalsiyum ve fosfordan zengin olan mantarı diğer sebzelerden ayıran en önemli özelliği D vitamininin doğal bir kaynağı olmasıdır. Bu özelliği bitki sterolü ergosterolden kaynaklanmaktadır. Düzenli mantar tüketimi ile menopoz sonrası kadınlarda kemik erimesi riskinin azaltılabileceği gibi çocuklarda kemik ve diş gelişiminde de yardımcı olmaktadır. En yüksek D vitaminine sahip olan mantar türleri portabella ve maitake iken en düşüğü ise beyaz mantarlardır.

 

Protein içeriği diğer sebzelere göre daha yüksek olan mantarın protein kalitesinin et ve tavuğa yakın olduğu da bilinmektedir. Özellikle zayıflamak isteyen ve sporla uğraşan kişiler beslenme planlarındaki protein kalitesini artırmak için salatalarda, omletlerde, makarnalarda, etli yemeklerde mantarı kullanabilirler.

 

Son 30 yıl içinde Japonya, Çin ve Kore başta olmak üzere mantarın sağlık üzerindeki etkileri daha ayrıntılı olarak incelenmektedir. Hatta bağışıklık sistemini uyarıcı ve kanser tedavilerindeki etkilerinden dolayı bitkisel destek (suplement) olarak da kullanılmaktadır. Bu destekler için en çok kullanılan mantarlar arasında maitake, shiitake ve reishi bulunmaktadır.

 

Maitake mantarında bağışıklık sistemini uyaran beta-glukanın yanı sıra antioksidan özelliği olan askorbik asit, karetonoidler, tokoferoller vardır. Bu özelliği ile tümör büyümelerini ve sağlıklı hücrelerde kanser gelişimini engellediği görülmüştür. Tip 2 diyabeti olan kişilerde ilaçlarla etkileşime girerek kan şekerini düşürebileceğinden dikkatli olunması gerektiği belirtilmiştir. Fareler üzerinde yapılan araştırmalarda ise kan yağlarını düzeltebileceği, kan basıncını olumlu şekilde etkileyebildiği görülmüştür.

 

Shiitake mantarlarının ise aynı şekilde fareler üzerinde bağışıklık sistemini uyarıcı, enfeksiyonları ve tümör önleyici etkilerinin olduğu görülmüştür. Özellikle de kolon kanseri hücreleri üzerinde bu etkisi vardır.

 

Reishinin ise diğer mantarlardan farklı olarak astım rahatsızlığına iyi geldiğine dair araştırmalar vardır. Kullanıldığı zaman ağızda kuruluk, mide rahatsızlıkları ve kanlı dışkı gibi yan etkilerle karşılaşılabilir.

 

Yukarıda açıkladığımız mantarların kanser ve bağışıklık sistemi üzerine etkileri ya laboratuar ya da fare deneylerinde gözlenmiştir ve insanlar üzerinde yeterli araştırma bulunmamaktadır. İddia edilen etkilerinden faydalanmak için kullanacağınız bu mantar ilaçlarının, sıvılarının diğer ilaçlarınızla etkileşimi veya ciddi yan etkilere neden olabileceği unutulmamalıdır. Her zaman biz diyetisyenler olarak her şeyin doğalını öneririz ama doğal olarak düşündüğünüz bitkisel haplar veya ilaçlar size yarardan çok zarar getirebilir. Bu nedenle bu tarz ürünleri kullanmayı düşündüğünüzde doktorunuza danışmalısınız.

 


Diyet ve Beslenme Kategorisindeki Diğer Başlıklar:
HER YAŞTA KİLO KONTROLÜ ÖNEMLİDİR!
DENGELİ DİYETİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
TATLANDIRICILARA BİR GÖZATALIM..
OKUL ÇAĞI BESLENMESİNİN BÜYÜME VE GELİŞMEDEKİ ÖNEMİ
BESİNLERLE YETERİNCE KALSİYUM ALIYOR MUSUNUZ?
GEBELİĞE HAZIRLIK VE GEBELİKTE BESLENME
AZ VE SIK BESLENİN METABOLİZMANIZI HIZLANDIRIN
YETERLİ DENGELİ BESLENME VE SAĞLIKLI YAŞAM
KİLO VERMEK İÇİN PORSİYONLARI DÜŞÜRMEK ŞART
YILBAŞINA ÖN HAZIRLIK
1 OCAK YENİ YILIN İLK GÜNÜ
SIKICI VE ŞOK DİYETLERİ BİR KENARA BIRAKIN..
DİYET EFSANELERİ: BÖLÜM 2
KİLO VERME YOLUNDA KOYDUĞUNUZ HEDEFLER GERÇEKÇİ Mİ?
HANGİSİ ÖNEMLİ: Beden Kitle İndeksi Mi? Vücut Yağ Yüzdesi Mi?
UNUTULAN SEBZE MANTAR
KAHVESİZ OLMAZ DİYENLERDEN MİSİNİZ?
HAFTANIN SAĞLIKLI BESİNİ: ÜZÜM
DİYETİN VAZGEÇİLMEZ MEYVESİ ELMA
MEYVE VE SEBZENİN BOL TÜKETİMİNİN ÖNEMİ
DİYET EFSANELERİ: BÖLÜM 1
 
HDL Beslenme ve Diyet Merkezi Ankara HDL

Kuleli Sok 71/13 Gaziosmanpaşa / ANKARA
E-Mail: info@hdl.com.tr
Telefon: 0.312 447 08 42 - GSM: 0.533.764 15 15

 
Her türlü öneri ve düşünceleriniz için info@hdl.com.tr e-posta adresini kullanabilirsiniz.İşbu Sitenin tüm hakları saklıdır. Site içerisindeki resimler, yazılar ve diğer dökümanlar Kaynak gösterilse dahi, izin alınmadan başka sitelere, ticari yayınlara aktarılamaz. © 2009 - 2010 HDL-Health Diet Life Beslenme Danışmanlık ve Spor Hizmetleri
Web Tasarım
İnsan Kaynakları Arama Site Haritası Bize Ulaşın