HDL Beslenme Danışma ve Spor Hizmetleri
 
HANGİSİ ÖNEMLİ: Beden Kitle İndeksi Mi? Vücut Yağ Yüzdesi Mi?
HANGİSİ ÖNEMLİ: Beden Kitle İndeksi Mi? Vücut Yağ Yüzdesi Mi?



Son dönemde Sağlık Bakanlığı'nın obezite ile mücadelesi kapsamında gördüğümüz kamu spotları başta çocuklar olmak üzere herkesin dikkatini çekmektedir. Burada üzerinde durulan konu kişinin beden kitle indeksini (BKİ) hesaplamasıdır. Kişinin kilo değerini, boyunun metrekare cinsinden değerine bölmesi (kg/m2) ile ortaya çıkan sonuca göre; eğer bireyin değeri 25'in üzerinde ise fazla kilolu, 30'un üzerinde ise obez olduğu anlamına gelir. Aşağıdaki tabloda BKİ değerlerine göre zayıflık, şişmanlık ve obezite sınıflandırılması gösterilmektedir.

SINIFLANDIRMA

BKİ (kg/m2)

Zayıf

<18.50

         Ağır

<16.00

         Orta

16.00-16.99

         Hafif

17.00-18.49

Normal

18.50-24.99

Hafif şişman

≥25.00

 (fazla kilolu)

25.00-29.99

Şişman

≥30.00

         I. derece

30.00-34.99

        II. derece

35.00-39.99

        III. derece

≥40.00

Obesity: Preventing and Managing the Global Epidemic. Report of a WHO Consultation of Obesity. (1997). Geneva.

 

Evet! Bu veriler kişinin sağlığı açısından bir uyarı teşkil etmektedir. Fakat bu değerlendirmedeki sınıflandırmalar 18 yaşın altındaki kız ve erkeklerde kullanılmadığı gibi düzenli spor yapan kişiler için de tek başına bir anlam ifade etmemektedir.

Gelişen teknoloji ile birlikte artık kişinin vücut kompozisyonu olarak adlandırdığımız kas, yağ ölçümünün çeşitli cihazlarla yapılması, BKİ değerini ikinci plana atmıştır. Çünkü BKİ değerinde kişinin kas ve vücut yapısını dikkate alınmamaktadır. Bunu bir örnek ile açıklarsak, vücut geliştirici bir sporcu BKİ değerine (30kg/m2) göre obez, yağ yüzdesine (%15-20)  göre normal kilolarında olduğu görülmektedir. Başka bir örnek de ise BKİ değerine göre ideal kilolarında olan kişinin vücut yağ yüzdesinin %30'larda olması kişinin kilolu olduğu ve sağlık problemleri riskinin arttığı söylenebilir.

 

Bu nedenle kişinin sadece boya göre kilosunu değerlendirerek zayıf, normal veya şişman olarak değerlendirmemek gerekir. Aşağıdaki tabloda yetişkinlerin cinsiyetlerine ve yaşlarına göre olması gereken yağ yüzdeleri belirtilmiştir.

 

 

Erkek

Kadın

 

Yaş (yıl)

Yaş (yıl)

Sınıflama

20-29

30-39

40-49

50-59

60+

20-29

30-39

40-49

50-59

60+

Çok zayıf

<11

<12

<14

<15

<16

<16

<17

<18

<19

<20


Zayıf

 

11-13

 

12-14

 

14-16

 

15-17

 

16-18

 

16-19

 

17-20

 

18-21

 

19-22

 

20-23

Normal

14-20

15-21

17-23

18-24

19-25

 

20-28

 

21-29

22-30

23-31

24-32

Hafif kilolu

21-23

22-24

24-26

25-27

26-28

29-31

30-32

31-33

32-33

 

33-35

 

Kilolu

>23

>24

>26

>27

>28

 

>31

 

 

>32

 

 

>33

 

 

>34

 

 

>35

 

Robergs, R.A., Roberts, S.O. (1997). Exercise Physiology. Exercise, Performence, and Clinical Applications. Mosby. St. Louis,

 

Çocuk ve ergenlerde ise büyüme hızı yaşlara ve cinsiyetlere göre değiştiğinden,  yetişkinlerde olduğu gibi belli bir sınıflandırma bulunmamaktadır. 5-19 yaş grubunda olan kızlar ve erkeklerde en sık kullanılan yöntem persentillerdir (yüzdeliklerdir). Bu yöntemde kilo sınıflandırması yaşa, cinsiyete ve BKİ değerleri kullanılarak persentillerle tanımlanmaktadır. Buna göre 5. persentilin altı zayıf, 5. ve 85. persentiller arası normal kilolu, 85. ve 95. persentiller arası kilolu, 95. ve üstü persentiller ise obez olarak belirtilmiştir. Bu tabloya Sağlık Bakanlığının sitesinden de ulaşılabilir.

(Ek-3; http://www.beslenme.saglik.gov.tr/content/files/home/turkiye_obezite_sismanlik_ile_mucadele_ve_kontrolprogrami_2010_2014.pdf)

Günümüzde birçok klinikte ve spor merkezinde en son teknolojiye uygun cihazlarla kişilerin sadece vücut yağ yüzdeleri hesaplanmakla kalmıyor bununla beraber yağsız vücut kütleleri, toplam vücut su miktarları ve bazal metabolizma hızları (BMH) da kolaylıkla saptanabiliyor. Başta bazal metabolizma hızı ve vücut yağ yüzdesi olmak üzere saptanan değerlerin; beslenme danışmanlığında, spor programlarının belirlenmesinde, diyetlerin planlanıp hazırlanmasında önemi büyüktür.

Eğer siz de beden kitle indeksinizi öğrenip, kas, yağ ve su oranlarınızın saptandığı vücut analizi ölçümünü yaptırıp ideal kilonuzu hesaplatmak istiyorsanız bir beslenme uzmanına danışabilirsiniz. 

 


Diyet ve Beslenme Kategorisindeki Diğer Başlıklar:
HER YAŞTA KİLO KONTROLÜ ÖNEMLİDİR!
DENGELİ DİYETİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
TATLANDIRICILARA BİR GÖZATALIM..
OKUL ÇAĞI BESLENMESİNİN BÜYÜME VE GELİŞMEDEKİ ÖNEMİ
BESİNLERLE YETERİNCE KALSİYUM ALIYOR MUSUNUZ?
GEBELİĞE HAZIRLIK VE GEBELİKTE BESLENME
AZ VE SIK BESLENİN METABOLİZMANIZI HIZLANDIRIN
YETERLİ DENGELİ BESLENME VE SAĞLIKLI YAŞAM
KİLO VERMEK İÇİN PORSİYONLARI DÜŞÜRMEK ŞART
YILBAŞINA ÖN HAZIRLIK
1 OCAK YENİ YILIN İLK GÜNÜ
SIKICI VE ŞOK DİYETLERİ BİR KENARA BIRAKIN..
DİYET EFSANELERİ: BÖLÜM 2
KİLO VERME YOLUNDA KOYDUĞUNUZ HEDEFLER GERÇEKÇİ Mİ?
HANGİSİ ÖNEMLİ: Beden Kitle İndeksi Mi? Vücut Yağ Yüzdesi Mi?
UNUTULAN SEBZE MANTAR
KAHVESİZ OLMAZ DİYENLERDEN MİSİNİZ?
HAFTANIN SAĞLIKLI BESİNİ: ÜZÜM
DİYETİN VAZGEÇİLMEZ MEYVESİ ELMA
MEYVE VE SEBZENİN BOL TÜKETİMİNİN ÖNEMİ
DİYET EFSANELERİ: BÖLÜM 1
 
HDL Beslenme ve Diyet Merkezi Ankara HDL

Kuleli Sok 71/13 Gaziosmanpaşa / ANKARA
E-Mail: info@hdl.com.tr
Telefon: 0.312 447 08 42 - GSM: 0.533.764 15 15

 
Her türlü öneri ve düşünceleriniz için info@hdl.com.tr e-posta adresini kullanabilirsiniz.İşbu Sitenin tüm hakları saklıdır. Site içerisindeki resimler, yazılar ve diğer dökümanlar Kaynak gösterilse dahi, izin alınmadan başka sitelere, ticari yayınlara aktarılamaz. © 2009 - 2010 HDL-Health Diet Life Beslenme Danışmanlık ve Spor Hizmetleri
Web Tasarım
İnsan Kaynakları Arama Site Haritası Bize Ulaşın