HDL Beslenme Danışma ve Spor Hizmetleri
 
ÇOCUKLARDA BESLENME DAVRANIŞLARI
ÇOCUKLARDA BESLENME DAVRANIŞLARI

Modern yaşamın baştan çıkaran lezzetleri ve zaman kısıtlamaları göz önüne alındığında çocuğunuzun sağlıklı şeyler yemesini sağlamak gerçekten zor bir iş.ne kadar çok uyulması gereken kural olduğunu bir düşünün. Günde en az 5 porsiyon meyve-sebze yenecek, yeterli miktarda omega 3 içeren besinler alınacak, tuz kesilecek, şekerin sözü bile edilmeyecek tabi birde dikkat edilmesi gereken trans yağlar ve kimyasal katkı maddeleri var. Tabi bir yandan diğer tehlikeleride unutmamak lazım. Çocukluk çağı obezitesi ve anoreksiya. Bir yandan çocuğunuzun kilo almaması için uğraşırken bir yandan da yeme bozukluğu geliştirmemesini nasıl sağlayacaksınız?

Çocuğunuzun yeme alışkanlıklarını sağlıklı bir dengeye oturtmak gerçekten imkansız bir iş gibi görünebilir. Ama emin olun ki bu görev başarılabilir. Çocuğunuzun yeme alışkanlıklarının pek çoğunu olumlu yönde etkileyebilirsiniz. Ancak hiç hoşlanmasanızda kabul etmek zorunda kalabileceğiniz durumlarla da karşılaşacaksınız. Bir çok anne baba çocuklarının gerçekten sağlıklı bir beslenmeden hoşlanmasını sağlarken bir yandan da ailecek stres yaşanmayan sofralar kurabiliyor. Bu konuda yapmamız gereken sadece basit bazı adımları takip etmek.

Beslenme alışkanlıklarının bebeklikte ve çocukluğun erken aşamalarında oluştuğu göz önüne alındığında çocuğun gelecekteki hayatında sağlıklı beslenme kalıpları oluşturması için mümkün olduğunca erken harekete geçilmelidir. Elbette siz herşeyi doğru yapsanız bile çocuğunuzun gelecekte sağlıklı beslenmeye devam edip etmeyeceğinin hiç bir garantisi yoktur ama bu mücadeleyle olasılığı iyi yönde ve büyük oranda artırmış olursunuz.

ÇOCUKLAR GELİŞTİKÇE BESLENMEYE BAĞLI DAVRANIŞLARI DA AYNI ŞEKİLDE DEĞİŞİM GÖSTERİR:

Bebekler genel olarak, çeşitlendirilmiş bir beslenmeden keyif alırlar ve kendi kendilerini beslemeye biraz ortalığı batıran bir süreçle başlarlar.

Bu aşamada bebekler verilen gıdaları yemekten hoşlanır,yeni lezzetler ve dokular keşfetmekten haz alır. Yaklaşık 1 yaşındaki bebekler kendi kendilerini besleme konusunda iyi bir seviyeye gelebirlerler ancak bunun için çok sayıda deneme yanılma egzersizi yapmış olmaları gerekir. Bebeğiniz yemek zamanlarını 'bilimsel deneyler' için bir şans olarak görmeye başladığında sofra daha da karışacaktır. Çocuğunuz bir bezelye tanesinin sıçrayıp gitmeden nasıl sıkıştırılacağını veya patetes püresinin elde nasıl hissedileceğini öğrenirken etrafın temiz kalması olanaksızdır.

Genellikle büyümenin yavaşladığı ve çocukların bağımsızlıklarını dışarı vurmaya çalıştıkları 1-2 yaşlarında, çocuklar yemek yerken mızmızlanmaya ve öğlenlerde daha az yemeye başlarlar.

Yürümeye başlamalarıyla birlikte çocuklar giderek büyüyen bir bağımsızlık duygusu edinmeye başlarlar. Ve içlerinden bazıları da besinlerle olan ilişkilerini, bağımsızlıklarını ve sizden ayrı canlılar olduklarını ifade etmenin bir yöntemi olarak kullanırlar. Giyim kuşam, yıkanma, tv da izleyeceklerini seçmede bunlardan bazılarıdır. Dolayısıyla küçük çocuklar için yemeği reddetme bağımsızlık mücadelesinin en güçlü aracı haline gelir. 'Hayır' en sevdikleri kelimedir ve yemek savaşları daha sık yaşanmaya başlar. Bundan kaçınmak için bu protestoları önemli bir konu haline getirmemek veya çocuğu yemeye zorlamamak en iyisidir. Aksi takdirde mücadeleye büyük bir keyifle devam eder.

Okul öncesi dönemdeki çocuklar artık bağımsız bir şekilde yemek yerler ve artık kuralları kavrama yeteneğine sahiptirler (örn; sadece 1 bisküviye izin verilmesi gibi)

Bu dönemdeki çocuklar çoğunlukla anne babalarını taklit ederler ve basit bazı yöntemlerle onlara yardım etmekten hoşlanırlar. Bu açıdan çocukları alışverişe ve yemeklerin hazırlanışına yardım etmeye alıştırmak için harika bir zamandır. Bazı sebzelerin yıkanmasına veya pizzanın malzemesini koymaya yardım ederek besinler hakkında daha fazla şey öğrenmeye başlayabilirler. Bu aynı zamanda sorumluluk duygularını harekete geçirmenin de yöntemlerinden biridir. Bu dönemde ayrıca gıdalarla ilgili basit bilgileri de öğrenmeyi başarabilirler. Örn; sütün içinde kalsiyum var ve kemiklerin güçlenmesine yardım eder. 

Okul yılları boyunca, yanlış beslenme alışkanlıkları ve fiziksel etkinliklerin eksikliği sorun olabilir. Ancak bu yaştaki çocuklar giderek daha fazla sorumluluk sahibi olurlar. Beslenme konusunu daha iyi kavrar hale gelirler ve karşılaşabilecekleri herhangi bir sorunu çözmekle uğraşabilirler.

Artık sadece besinleri renklerine veya şekillerine göre sınıflandırmazlar. Bunun yerine karbonhidratlar (ekmek pirinç makarna) gibi gıda gruplarını öğrenme vakitleri çoktan gelmiştir. Ayrıca bu dönemde çocuklar akranlarıyla uyum sağlamaktan hoşlanırlar.Ayrıca evden çok dışarıda yemek yedikleri için farklı izlenimler de edineceklerdir. Böylece bazı arkadaşlarının cips,çikolata yenilmesine izin verildiğini görecektir. Şanslı şeyler!


Beslenme ve Psikoloji Kategorisindeki Diğer Başlıklar:
BAYRAMLARDA TATLILARA DİKKAT!!
ÇOCUKLARDA BESLENME DAVRANIŞLARI
ÇOCUKLARLA STRESSİZ SOFRALAR
TATİLE GİTMESİ GÜZEL DÖNMESİ DEPRESYON
DUYGUSAL YEME SENDROMU
 
HDL Beslenme ve Diyet Merkezi Ankara HDL

Kuleli Sok 71/13 Gaziosmanpaşa / ANKARA
E-Mail: info@hdl.com.tr
Telefon: 0.312 447 08 42 - GSM: 0.533.764 15 15

 
Her türlü öneri ve düşünceleriniz için info@hdl.com.tr e-posta adresini kullanabilirsiniz.İşbu Sitenin tüm hakları saklıdır. Site içerisindeki resimler, yazılar ve diğer dökümanlar Kaynak gösterilse dahi, izin alınmadan başka sitelere, ticari yayınlara aktarılamaz. © 2009 - 2010 HDL-Health Diet Life Beslenme Danışmanlık ve Spor Hizmetleri
Web Tasarım
İnsan Kaynakları Arama Site Haritası Bize Ulaşın