HDL Beslenme Danışma ve Spor Hizmetleri
 
DUYGUSAL YEME SENDROMU
DUYGUSAL YEME SENDROMU

Yeme isteğimizin basit olarak iki sebebi vardır; fizyolojik ve duygusal. 

Fizyolojik acıkmada temel amacımız hayatta kalabilmek için beslenmektir. Bedenimizi sağlıklı ve zinde tutmamız da fizyolojik beslenmeyle mümkündür. Fakat bazen yeme isteğimiz sadece duygularımızdan kaynaklanır: Öfke, üzüntü, can sıkıntısı gibi negatif duygulardan kurtulmak için yeriz. Mutluluğumuzu paylaşmak, kutlama veya kendimizi her hangi bir nedenden ötürü ödüllendirmek gibi pozitif duygulardan dolayı da yemeği kullanabiliriz. İşte, acıkmanın değil de duyguların tetiklediği bütün bu davranışlar "duygusal yeme" etiketini taşır. 

Yapılan çalışmalar normalin üstünde yemek yeme davranışının sebebinin %75′inin duygusal yemek yeme olduğunu gösteriyor. . Duygusal yeme eğilimi olan kişiler önceleri  stres, üzüntü, can sıkıntısı, kızgınlık vb. duygularla yerken daha sonrasında  yedikten sonra hissedilen pişmanlık, suçluluk, başarısızlık düşünceleriyle tekrar yemeye yönelebiliyor. Bu durum tam bir kısır döngüye dönüşüp, yıllar boyu devam edebiliyor.  

Duygusal açlığa bağlı besin tüketimi genelde şekerlemeler, çikolatalar, kuru yemişler, tatlılar, makarnalar ve hamur işleri gibi enerji içeriği yüksek olan besinlerden yana olmaktadır. Bol karbonhidratlı besinler beyinde serotonin maddesinin miktarını etkiler. Serotonin düzeyi yükseldiğinde mutluluk, keyif ve çoşku artar. Sıkıntı, sorunlar veya stres azalır. Ancak serotonin seviyesinin yüksekliği bağımlılık yapar. Dolayısıyla serotonin bağımlısı kişiler en ufak bir sıkıntı, stres ya da sinirlilik durumunda onlar için sakinleştirici haline gelmiş olan bazı yiyeceklere sarılırlar.

Duygusal yeme nasıl ayırt edilir?

Duygusal yeme davranışında kişiyi yemeye yönlendiren şey aslında "açlık" değil, "çözümlenemeyen duygulardır". Açlık yavaş yavaş gelişir ve midede hissedilir, buna karşılık, duygusal yeme atağı aniden meydana gelir. Tok olsanız bile, sebep bir duygunun tatmin edilmesi ise muhtemelen yemek yemeye devam edersiniz. Duygusal yemenin ardından suçluluk duygusu hissedebilirsiniz, ama fiziksel açlıkta bunu hissetmezsiniz Aç değilken yiyorsanız, gizli olarak yiyorsanız, kısa zamanda çok yiyorsanız, yiyince sakinleşiyorsanız, stresli yada mutsuz hissettiğinizde daha çok yiyorsanız muhtemelen duygusal yeme sendromuna sahipsiniz. 

Başa çıkmak için:

1-Duygusal yeme sorununun önüne geçmek için ilk yapılması gereken duygusal yeme bozukluğunun aslında ne olduğunu öğrenmek ve kendinizi değerlendirmektir. Kendinizi gözlemlediğinizde hangi duyguları yaşadığınızda yemek yeme dürtüsüne yenildiğinizi düşünün ve hangi besinlere yöneldiğinizi tespit edin.

2-Duygusal durumunuza göre acıkmadığınız halde tükettiğiniz besinlerin listesini bir diyet uzmanı ile inceleyin.

3-Uzman bir diyetisyene mutlaka başvurun.

4- Duygularınızı ve düşüncelerinizi rahatça yazıya dökebileceğiniz bir zaman dilimi ayırın kendinize. Duygularınızı içinize gömmediğiniz zaman onları yemekle bastırmanıza da gerek kalmayacaktır.

5- Arkadaşlarınızla ve/veya ailenizle daha çok zaman geçirin. Onlarla konuşun, paylaşın. Bazen paylaşmak daha rahatlatıcıdır.

6- Başka bir şeyle meşgul olarak yemeyi istediğiniz şeyi düşünmeyin. Mesela bir yürüyüşe çıkın, ev işleriyle uğraşın veya telefonla konuşun. 

7- Evde hazırda sizi kışkırtan yiyecekleri bulundurmayın. Yemesem de bulunsun diyerek onları satın almak, onları yemek için yaptığınız hazırlığın ilk adımıdır!

8- Kısa süreli hedefler koyun. "Sadece bu geceyi çikolatasız atlatmak" gibi. Sabah uyandığınızda kendinizle duyduğunuz gurur size iyi gelecektir. 

Ancak, bazı duygusal yeme ataklarının temelinde kronik stres, depresyon, panik atak, yeme bozuklukları gibi psikolojik sorunlar yatabilir ve kendi kendinize yardım etme girişimleriniz büyük olasılıkla yeterli olmayabilir. Bu tür durumlarda, konusunda uzman bir psikoloğun yardımına başvurmanız, tıbbi destek almanız gerekiyor ise bir psikiyatri uzmanı ile görüşmeniz, sıkıntılarınızı etkili biçimde çözümlemenizde size yardımcı olacaktır.


Beslenme ve Psikoloji Kategorisindeki Diğer Başlıklar:
BAYRAMLARDA TATLILARA DİKKAT!!
ÇOCUKLARDA BESLENME DAVRANIŞLARI
ÇOCUKLARLA STRESSİZ SOFRALAR
TATİLE GİTMESİ GÜZEL DÖNMESİ DEPRESYON
DUYGUSAL YEME SENDROMU
 
HDL Beslenme ve Diyet Merkezi Ankara HDL

Kuleli Sok 71/13 Gaziosmanpaşa / ANKARA
E-Mail: info@hdl.com.tr
Telefon: 0.312 447 08 42 - GSM: 0.533.764 15 15

 
Her türlü öneri ve düşünceleriniz için info@hdl.com.tr e-posta adresini kullanabilirsiniz.İşbu Sitenin tüm hakları saklıdır. Site içerisindeki resimler, yazılar ve diğer dökümanlar Kaynak gösterilse dahi, izin alınmadan başka sitelere, ticari yayınlara aktarılamaz. © 2009 - 2010 HDL-Health Diet Life Beslenme Danışmanlık ve Spor Hizmetleri
Web Tasarım
İnsan Kaynakları Arama Site Haritası Bize Ulaşın